Gebruikersnaam:  
Wachtwoord:  
Registreren 
Het is nu 02 sep 2014, 02:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Flagelaten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 15:44 

Gisteren heb ik voor zo ongeveer de vijfde keer flagelaten bij mijn Malawi's ontdekt. Gelijk ernstig, zeker 5 dieren die hun eten uitspugen.Ik heb me al een tijdje voorgenomen te stoppen met grote Malawi's als het weer zou gebeuren. Gek genoeg heb ik het nooit bij andere vissen gehad, ook niet bij Mbuna in andere bakken. Wel in 3 verschillende aquariums onder verschillende omstandigheden (steeds ander soort voer, andere bezetting). Wel is iedere bak altijd druk, ik vermoed dat dat de oorzaak is.

Nu komt de vraag waarom ik dit plaats: wat moet ik met deze vissen doen?
Ik vraag niet de behandeling, want ik gebruik Flagelax van Colombo. Dat doet zijn werk, zieke vissen redden het een enkele keer en er worden zelden meer vissen ziek. Maar wat dan? Ik heb geen zin meer te wachten tot het over 4 maanden weer mis is. Ik heb ook weinig zin om 25 vissen die hier aan bloat (woordspeling :( ) hebben gestaan aan anderen te verkopen/weg te geven. Zelfs al zijn ze voor het oog genezen, sommige vissen zijn al 3x behandeld met die medicijnen. Wie weet wat het bij een ander aanricht.

Iemand een idee? Op dit moment denk ik er over om de dieren af te maken, maar daar kijk ik niet echt naar uit.

Profiel  

Berichttitel: Re: Flagelaten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 15:58 

mocht het de mijne zijn,ik ruimde ze op,bak leegmaken alles uitspoelen og overgieten met kokend water( hout,stenen),en nieuwe start maken

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 16:01 

Ok bedankt. Dat vergat ik inderdaad nog te vragen. Wat ik verder moet doen mocht de bak leeg zijn.

Is er misschien ook iets (behalve medicijnen) wat ik in de bak kan doen om te ontsmetten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 16:05 

massas zout,een nachtje laten draaien,daarna enkele malen de bak volledig verversen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 17:27 
Professionele misantroop

als t steeds terugkomt moet je andere dingen gaan checken

t is ook vreemd dat je t krijgt bij de haps en niet de mbuna.

wat voer je bv?

en je kan ook een resistente strain van flagellaten hebben. dan komt t steeds terug
tijd om een ander medicijn te gebruiken dan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 17:42 

komt door de stress idd,het vele achterna jagen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 17:46 

De rovers voer ik alleen nog maar sprot, garnalen, mosselen en mysys.
Eerdere keren dat ik dit had was bij jongere dieren en toen gaf ik niet veel diepvries, maar meer granulaat en vlok.
Daarom denk ik niet dat het aan het voer ligt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 17:53 

Ik gebruik metrodinazole wat zeer effectief is.

Vroeger gebruikte ik ook flagellex van Colombo alleen is dit spul veel te zwak is mijn ervaring. Het probleem is dat de concentratie van de werkzame stof (di-metronidazole, wat minder effectief is) niet wordt prijsgegeven door onze vrienden van Colombo, daarom kan je ook niet nagaan welke dosis je zou moeten hebben, die WEL werkzaam is.

Ik heb eens een dubbele dosis gebruikt en daarna onder mijn eigen microscoopje gekeken en dan zag je die rot dingen nog steeds. Met metronidazole ben je na een hele behandeling er geheel vanaf.

Btw: Je herhaald de kuur toch wel, ongeacht het flagellex / metronidazole is? Als je dit niet doet, dan is het zeker dat ze terug komen ongeacht de dosis, want je vernietigd niet de eitjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 18:06 

Ik heb voorheen wel de kuur na een week herhaald.
Ik dacht toen dat het moest maar iemand wees me erop dat het niet in de bijsluiter staat.
Omdat het probleem bij mij terug kwam herhaalde ik de kuur wel.

Weet iemand of en waarom Malawi (en ook Tropheus) gevoeliger zijn dan bijvoorbeeld Midden-Amerikanen?
Ik heb het nooit met andere vissen gehad, of misschien niet herkend.

Ik ga deze bak wel stopzetten, maar de discussie over de oorzaak kan altijd zinvol zijn voor iemand anders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 18:59 
Beheerder

Weet je zeker dat het flagaat is en geen worminfectie ofzo? Als je onderzoek laat doen van de vissen hun ontlasting doro een kenner dan kan die zien wat het precies is.
Er zijn worminfecties die ook als flagaat kunnen worden aangezien...

Als ik flagaat zou hebben doe ik net als Steven Metrodinazole er in.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 19:14 

Michael schreef:
Weet je zeker dat het flagaat is en geen worminfectie ofzo? Als je onderzoek laat doen van de vissen hun ontlasting doro een kenner dan kan die zien wat het precies is.
Er zijn worminfecties die ook als flagaat kunnen worden aangezien...

Als ik flagaat zou hebben doe ik net als Steven Metrodinazole er in.

Ik kan de ziekte goed vergelijken met voorgaande keren en de behandeling die ik toen heb gedaan was tegen flagelaten en die heeft doorgaans geholpen. De ziekte ziet er precies zo uit.

Metradinazole zal je waarschijnlijk bij een dierenarts kunnen krijgen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 19:21 
Beheerder

Tis in Nederland niet vrij verkrijgbaar zonder recept meende ik. In Belgie zit dat anders daar is het bij de apotheek te verkrijgen.
Maar zou toch eens door iemand met een microscoop en kennis van zaken laten kijken naar de ontlasting van de vis of het flagaat of worm is.

En als je een cocktail wil geven dan Metrodinazole en Lernex als medicament gebruiken Metrodinazole tegen flagaat en lernex tegen inwendige en uitwendige worm.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 20:54 

wat vreselijk voor je dat je vissen steeds ziek worden !!!
Maar te veel grote vissen geeft veel stress (zelfs bij malawi ) ,en dat wekt veel ziektes op ..
flagellaten zit volgens mij in de vis en niet in je aquarium ,

Als je toch je bak leeg hebt, eerst even een paar dagen leeg laten staan, daarna je bak vullen met warm water met amonia erin,niet te achterlijk veel amonia erin !!
een paar dagen laten staan, effe lekker poetsen en leegpompen, effe licht na spoelen met heet water , afpompen en klaar is je bak.
ik weet niet wat je voor achterwand hebt, maar let goed op dat daar geen rommel/dooievis/voer achter zit en blijft zitten .
het zelfde geld voor je stenen en hout, warm water met amonia.
(je kan tegenwoordig bij schilderswinkels amonia krijgen wat niet schadelijk is bij eventuele inname ,altijd safe)
dan is je bak zeker ziekte vrij,
vergeet niet ook je pompen, slangen goed te reinigen !!
succes ermee !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 aug 2008, 21:09 

nella schreef:
ik weet niet wat je voor achterwand hebt, maar let goed op dat daar geen rommel/dooievis/voer achter zit en blijft zitten .

Goed idee, zal ik zeker controleren.
Ik heb wel al op nitriet gecontroleerd, die was 0.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 sep 2008, 05:37 

Roy67 schreef:
De rovers voer ik alleen nog maar sprot, garnalen, mosselen en mysys.
Eerdere keren dat ik dit had was bij jongere dieren en toen gaf ik niet veel diepvries, maar meer granulaat en vlok.
Daarom denk ik niet dat het aan het voer ligt.

ff van een ander forum overgenomen,van Age Dorenstouter:

Mysis moet je spaarzaam voeren, kleine beetjes tegelijk. Als je meteen veel (ingevroren) Mysis voert heb je kans op gasvorming bij je vissen, ze krijgen dan een opgezette buik. Soms is de opzetting zo groot dat er iets knapt van de ingewanden en je vis gaat dood.
Is sprot niet te zout? Ik voer wel met spiering, maar de dag na het voeren met spiering ververs ik altijd het water aangezien het water erg belast (kaamlaag) wordt wanner je met stukjes vis voert.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]