Gebruikersnaam:  
Wachtwoord:  
Registreren 
Het is nu 26 okt 2014, 00:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
  Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ictiocriadero San Jerónimo S.A
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 14:33 

beste vrienden,
Zoals jullie al wisten ga ik terug starten als viskweker van Costaricaanse soorten, voor export naar Europa en USA.
Uiteindelijk is mijn aanvraag goedgekeurd door de nacionale overheid en zal funcioneren onder de naam "Ictiocriadero San Jerónimo S.A"
Het is niet mijn bedoeling, om grote aantallen vis te kweken, maar kleine hoeveelheden met exelente kwaliteit.
nu de volgende stap: het aanvragen van soorten.
ik wil starten met een 15 tal soorten (cichliden en bijsoorten)
graag wil ik jullie opinie kennen, welke soort en idiale grote (de klant is koning).....
hier vind je de soorten: http://www.fishbase.com/Country/CountryChecklist.php
persoonlijk dacht ik aan deze soorten, maar graag wil ik dat veranderen, nu het nog kan, éénmaal de aanvraag ingediend, moet ik een jaar wachten, voor een volgende selectie:
1)Cichlidae (8): Aequidens coeruleopunctatus, Amphilophus rhytisma, Amphilophus rostratus, Archocentrus multispinosus, Cryptoheros sajica, Hypsophrys nicaraguensis, Parachromis dovii, Parachromis managuensis.
2)Mugilidae (1): Agonostomus montícola
3)Lepisosteidae (1): Atractosteus tropicus.
4)Poeciliidae (3): Brachyrhaphis roseni, Brachyrhaphis terrabensis, Phallichthys tico,
5) Heptapteridae (3): Pimelodella chagresi, Rhamdia laticauda,
alvast dank voor jullie tijd en hulp
groetjes
Roland

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Ictiocriadero San Jerónimo S.A
BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 15:34 
Moderator

Ik vraag mij af of de meervallen kweekbaar zijn, maar wellicht is het een goed idee een paar grote meervallen in huis te hebben, en als in het wild jongen te vinden zijn, die te vangen en te exporteren. Hetzelfde zou je dan met andere meervallen, en Gobidae kunnen doen. 4 tot 5 cm lijkt mij een mooie exportmaat voor Rhamdia.

Ik heb in december 3 Rhamdia van 5 cm uit Uruguay meegenomen, helaas zijn er 2 verdwenen, maar de laatste is nu over de 10 cm - ze groeien, dus, hard

Brachirhaspsis lijken mij mooie soorten, maar zoals met meer levendbarenden, ik denk dat per soort de markt redelijk snel verzadigd zal zijn: dus zou ik zeggen: stuur elk jaar 1 of 2 soorten, en wissel af. Poecilia is overigens een geslacht dat ik ook erg boeiend vind - en die vissen zijn makkelijk te houden bij cichliden. Ik zou proberen de vissen te verkopen op maatje gupvrouw - dus iets van 3 cm lichaamslengte.

Over cichliden sprekend, ook hier zal het waarschijnlijk blijken dat de gevraagde vissen redelijk snel wisselen. Export/import is duur, dus moet het bijzonder zijn, bijvoorbeeld doordat je nieuwe varianten hebt (een nog mooiere nicaraguensae?). Aequidens coeruleopunctatus schijnt heel veel verschillende varianten te hebben.

Ik zou oppassen met grote Parachromis - die zijn voor velen niet geschikt. Je verkoopt er een keer 20, ene jaar later nog eens, maar meer niet. Kleinere Parachromis (loissellei, dus) lijkt mij interessanter.

De Nicaragua vartianten zijn hoog, die uit Panama laag: gaat dat geleidelijk over of ineens? In het laatste geval is de lage loissellei geen echte loissellei, maar een onbeschreven soort. In welk geval denk ik dat Costa rica op het gebied van de Parachromis loissellei veel interessanter is (maar ik vind de loissellei uberhoupt interessanter als de dovii en managuensae samen)

@ verkoopmaat: 4 tot 6 cm lichaamslengte, zou ik zeggen: dan kunnen ze wat hebben, zonder al echt groot te zijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 15:53 
Professionele misantroop

Hi Rolando

zelf zopu ik voor een paar andere soorten kiezen, maar niet alle

1: Cichlidae:
soorten die inderdaad zeer gevraagd zijn en zeldzaam in onze hobby. en ook soorten die goed in onze bakken passen.
t is een beetje zonde om daar soorten tussen te zetten die maar heel weinig mensen willen houden en te groot worden en bovendien enorme nesten hebben en met wat zoeken echt wel te koop.
GEEN Parachromis bv. die zijn al aanwezig en er is niet veel vraag naar.
idem de nicaraguense (plenty te krijgen), de multispinosa (ik neem aan dat dit Herotilapia multispinosa is?) en de Aequidens coerulopunctatus.

wel de Astatheros rostratus, Amphilophus rhytisma en de op dit moment door inteelt verpeste Cryptoheros sajica
mooie sajica's zijn al jaren zoek, t blijft veel te klein en er zit van alles doorheen.

idem: de septemfasciatus. ook deze soort is waarschijnlijk in Europa een ratjetoe van myrnae en septemfasciatus; jij zit bovenop zuivere!
en meteen idem de myrnae.
deze vissen zijn klein en dus eerder gewild dan monsters die minimaal 3 meter bakken nodig hebben en dus in veel kleinere aantallen worden verkocht.
ook n leuke voor de midder liefhebbers is waarschijnlijk de eveneens vrij zeldzame Amphilophus lyonsi.

qua cichlidae kom je dan uit op
lyonsi
rhytisma
rostratus
sajica
septemfasciatum
myrnae

2: WEL kweken: Astyanax!!!!! zalmen dus: Characidae
er zijn zeker 2, waarschijnlijk meer soorten die beslist geschikt zijn als aquariumvis en er is in Europa niet aan te komen
de meest algemene zijn Astyanax fasciatus de Sardina en Astyanax aeneus, de Colirroja.

andere zalmen die zeker geschikt zijn als aquariumvis: Bryconamericus terrabensis of een andere Bryconamericus soort; Hyphessobrycon panamensis, H savagei, enz
deze zalmpjes zouden absoluut te kweken moeten zijn in vijvertjes/ponds/grote lage bakken zolang er niks anders bij zit
zo kweken ze in Miami, Singapore en Zuid Amerika ook de grote aantallen zalmpjes

1 enkele zalmsoort uit Costa Rica kweken en je hebt al meteen stapels klanten!

3: slaapgrondels! Eleotridae
1 soort springt er uit qua houdbaarheid, de Guavinita Hemieleotris latifasciata
een zoetwatervisje van ongeveer 12-15 cm. typische aquariumvis maat en ook belangrijk: zoetwatervis.
brakwatervissen kweken blijft niet alleen lastig, de vraag ernaar is erg klein.

4: meervallen inderdaad, Rhamdia's en evt een soort Pimelodella
allemaal niet te krijgen. hoe eenvoudig t wordt of hoe onmogelijk lastig; daar heeft niemand 1 idee van.......
Rhamdia zijn zeer waarschijnlijk broedverzorgend, hoe het zit met Imparfinis en Pimelodella is volkomen onbekend, kans is dat jij waarschijnlijk meer te weten kan komen via de lokale vissers dan ons meervalkenners hiero.

5: de Mullet Agonostomus monticola
beter niet doen; dit is een vis die afzet in zeewater of brakwater en dan tijdens t opgroeien de rivieren optrekt
dat gaat je niet lukken. t is een leuk beestje, maar met de beperking van de soortenlijst voor je vergunningen best geen onkweekbare vissen er op

6: de Kaaimansnoek Atractosteus tropicus NIET DOEN!!!!!!!
er zijn al veel te veel te grote monsters in de hobby. deze vis wordt tussen de 125 en de 150 cm groot en is helemaal geen aquariumvis
bovendien heb je een meertje nodig om de volwassen kweekdieren in te houden.
maar deze vissen horen thuis in t wild of na n partijtje sportvissen op de barbeque en zeker NIET in een aquarium.

7: Poeciliidae
persoonlijk zou ik veel eerder gaan voor Phallichthys amatus en Poeciliopsis soorten dan Brachyraphis
Brachyraphis soorten zijn nl verdomd lastig....
ze verdragen hogere temperaturen ronduit slecht en ze zijn onderling in gevangenschap echte killers.
de grote vrouwtjes helpen de kleine mannetjes snel om zeep; dit zijn lastige vissen. gevoeliger dan je denkt en met n hoop issues.

9: RIVULUS!
net als Astyanax echt n aanrader. veel Rivulus zijn supermakkelijk te kweken; genoeg beplanting en t loopt vanzelf eigenlijk.
en hele leuke aquariumvissen
killi's zijn ook voor de niet-cichlidenhouder altijd populaire vissen, dus zoek uit t nationale Costa Rica aanbod een algemene soort met wat kleurtjes; laat m goedkeuren en ga er grote aantallen van kweken

10 Trichomycterus
ik hou me aanbevolen
of t uberhaubt kweekbaar is geen idee. is eerder n vis op mijn eigen verlanglijstje dan een realistisch haalbaar plan ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 apr 2010, 20:19 

dank voor de tips

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 17:15 

Astyanax en Awaous banana.
Net als Sid zegt alle midden amerika liefhebbers nemen die waarschijnlijk wel af.
Mij kan je in ieder geval opschrijven dan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 17:24 

Awaous banana ben ik ook al geruime tijd in geïnteresseerd ;-)

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2010, 17:47 

Bas Pels schreef:
De Nicaragua vartianten zijn hoog, die uit Panama laag: gaat dat geleidelijk over of ineens?

alles te maken met de icticas provinties, door de bergen is Costa Rica verdeeld in 3, met totaal verschilende soorten
http://www.gruas.go.cr/aguascontinental ... 01_jpg.jpg

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010, 07:31 
Moderator

Die grenzen lopen wat anders als ik gedacht had. de P loissellei komt, als Atlantische soort, in 3 'provincies' voor :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010, 18:36 

Bas Pels schreef:
Die grenzen lopen wat anders als ik gedacht had. de P loissellei komt, als Atlantische soort, in 3 'provincies' voor :shock:

ja, er zijn enkele uitzonderingen, alda niet geholpen door de mens......

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010, 18:40 
Beheerder

Nog wat mooie soorten uit Costa Rica.

- Amphilophus alfari
- Amphilophus altifrons
- Amphilophus bussingi
- Amphilophus diquis
- Tomocichla tuba

Wat betreft bijvissen als dormitator/astyanax/awoaus/gobiomorus/rhamdia is genoeg vraag naar ;) evenals levendbarenden.
Dit raak je sneller kwijt dan die Parachromissen.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 07 apr 2010, 19:16 

Mooi initiatief, heel veel succes Rolando ;-)

En wat Michael schreef kan ik me helemaal in vinden ;-)

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]