Gebruikersnaam:  
Wachtwoord:  
Registreren 
Het is nu 09 sep 2010, 04:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
  Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: opbouw tangajika bestand 200 x 50 x 60
BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 13:13 

Heb hier een groep bleu zaire kapampa`s zitten die nu bijna 1 jaar is. Gekocht als friemeltjes van een cm of 3 bij aquabeek. Nu inmiddels uitgegroeid tot dieren tussen de 7 en 15cm. En je ziet echt al verschillend gedrag in de groep. Er zijn 3 grote dieren die naar alle waarschijnlijkheid mannen zijn. Hebben elk een eigen stuk van de bak geclaimd en matten af en toe wel met elkaar. Ook de vrouwen onderling hebben een duidelijke hierarchie en ook hier zie je regelmatig knokpartijen. Alhoewel het nog niet veel verder gaat dan lippen waar wat krassen opzitten.

De mannen tolereren voor de rest alle vissen. Alleen als bv het Limnochromis staneri koppel een hol gaat graven waar 1 van de mannelijke dieren zit zie je even wat getouwtrek en vinnen opzetten.

En dat bij dieren die nog net geen jaar oud zijn! Ben overigens met 10 kleintjes begonnen vanwege mijn bakmaat maar ook omdat het zien opgroeien leuk is. En ik raad het echt iedereen aan om met kleintjes te beginnen zodat je ze ziet opgroeien vanaf dat ze als klein clubje vrolijk bij elkaar zwemmen totdat ze gaan afzetten en echt een zeer duidelijke rangorde hebben.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 13:14 

Haha, nee, niet in die zin, ik zie een discus inderdaad nog geen andere cichliden opvreten :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 13:18 
Moderator

Hehe in dat opzocht niet, daar heb je gelijk in maar wel in dat hangen en wat rondkijken.
Dat is toch een eigenschap die discus ook hebben. Jij had toch ook de actievere Zambia Blue dacht ik?

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 14:49 
Professionele misantroop

ik had Zambia Blue's ja

misschien wat minder donkerblauw dan Blue Zaire (wel heel veel lichtblauw!) maar hopen karakter!

zeker niet schuw of traag, erg zwemlustig en toen ik ze wegdeed omdat ik de Mada's aan t uitbreiden was bleek dat ze al aan t kweken waren....1 vrouwtje loosde heel de emmer vol larfjes.

ik heb ze gehad vanaf kleintjes van ongeveer 7-8 cm tot aan bijna 20 cm (mannen) en ongeveer 13-15 cm (vrouwen)
op die maat beginnen ze dus met kweken.

ik had 2M en 4V en dat as erg gunstig; omdat de mannen elkaar bezig hielden hadden de vrouwen meer rust

overigens; de vrouwtjes vechten ook! alleen de dominante vrouwtjes zetten af. ik had 1 vrouw die regelmatig wel wat beschadigde vinnen had, maar wel steeds konm herstellen omdat daarna er weer andere vissen gingen duwen en trekken

ik zou zelf de Zambia Blue echt niet in een kleinere groep houden dan 6 en ook is 2 mannen beter dan 1, denk ik. simpelweg omdat de man anders de hele dag de vrouwen loopt aan te beltsen.

mijn bak is 2,30x70 vloer maar ik denk dat met 6 dieren t in een 2m x 60 vloer ook wel lukt, tenminste met de Zambia Blue dan.

en goed inrichten! ik had weinig stenen, maar wel hele grote. alle tunnels' zijn op snelheid "doorzwembaar"; een vis kan dus niet klem in een klein hol gaan zitten.
dit is expres want zo kan een vis niet in n hoek worden gedreven en vervolgens worden ontmanteld.

dat kwam later goed van pas, want toen ik eenmaal Paratilapia's had met hun enorme doorgeflipte agressie bleek die "vol gas doorzwem opbouw" van onschatbare waarde.

Edmund Burke

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 18:08 

Zou 1:3 dan wel gaan? Dat één man niet te veel te vrouwen gaat lopen kwallen.
En mijn vloer oppervlak is geen 200 x 60, maar 200 x 50.

Wat zouden nog leuke bijvissen zijn?
Calvus zie ik vaak.
Ik zag ook een combi met een flinke groep brevis, wat ik ook wel een leuke optie zou vinden.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 18:51 
Moderator

Frommel

Sid had 2:4 en geeft aan dat hierbij belangrijk was dat de mannen veel tijd aan elkaar besteedden - meer tijd als ze aan een vrouw deden

Zonder iets van frontosa's te weten, lees ik hierin dat 2:4 beter is als 1:5. 1:3 is dus een minder goed idee, lijkt mij

Frontosa's worden groot, en grote vissen hebben flink ruimte nodig

Soms is dat jammer, maar wel de realiteit

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jul 2010, 19:22 

Op de vorige pagina werd er gezegd 1:3 een mooi aantal zou zijn voor mijn bak, als ik dan weer lees dat 2 mannen beter is, is dat voor mij wel de twijfel of ik er wel aan moet beginnen.

Maar bovenstaande stuk van sid gaat over zambia bleu, die feller zijn als de bleu zaire die ik zou willen.
Dus mischien kan je bij zaire wel een enkele man houden.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 29 jul 2010, 13:02 
Professionele misantroop

t ligt er n beetje aan.

de Zambia is inderdaad vrij aktief maar voor de rustigere soorten vind ik de bak wat smal.

de lengte is goed, de hoogte is ook goed; maar de breedte is wat krap voor n vis die 35+ cm gaat halen.

en dan zijn aantallen niet relevant; als de vissen de bak uitgroeien

overigens: frontosa's zijn trage groeiers, zeker als je ze vergelijkt met bv andere grote cichliden als Vieja, Astronotus, Cichla, Parachromis of Heros.
t duurt echt jaaren voordat zo'n mannetje die maat heeft.
t gaat redelijk snel tot 20-25 cm en daarna vertraagt de groei enorm.
gelukkig (!) zijn met name de Blauwe varianten traag in de groei. zowel Zambia als Zaire.
dat komt nu goed uit.

je kan dus voorlopig echt wel uit de voeten met deze bak! tenzij je volwassen dieren koopt, maar da's niet aan te raden

je kan dus best gaan voor 2/4 van een variant die je zelf wil hebben en tzt 1 stel aanbieden

dat heeft nog n voordeel: 1 stel kom je nog wel kwijt, er kan immers mee gekweekt worden
met losse mannen kan je niks, want iedereen wil die harempjes.....

Edmund Burke

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 sep 2010, 19:50 

Na nog wat meer zoekwerk, maar niet besloten om voor frontosa's te gaan. De bak is gewoon te klein en ik heb geen zin om ze op te kweken en dan weer weg te doen. Nu blijft alleen de vraag wat word het dan?

Tanganjika blijft me wel trekken. Maar ik heb er geen enkele ervaring mee, dus een bestand samen stellen vind ik erg lastig. Vooral op het gebied van karakter. Vooral altolamprologus, julidochromis, lepidiolamprologus, lamprologus, neolamprologus en eretmodus spreken me aan. Tropheus en cyprochromis dan weer veel minder.

Ook malawirovers, west-afrika en niet-cichlide uit azie zijn nog mogelijkheden voor me.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010, 11:55 
Professionele misantroop

eretmodus niet doen; deze gevoelige vis doet het t beste in de Tropheusbak met de aanwezige Tropheus als afleiding en het groene dieet

verder; hoelbroeders (Neolamprologus, Julidochromis, Altolamprologus enz) niet stapelen!
dit zijn stuk voor stuk territoriale dieren. de meeste vinden soortgenoten buiten hun partner niet fijn en ze hebben hun eigen stek nodig

jammer dat je Cyps niets vindt;in een holenbroeder bakis het DE perfecte 'bijvis' die je in een school in het open water houdt.
het gedrag van de Cyprichromis is zeer interessant, en kleur hebben ze ook zat

je kan de cyps nog t beste vergelijken met de zalmen in een Zuid Amerika bak of de levendbarenden in de Midden Amerika bak, alleen met meer karakter.

er zijn andere open water scholenvissen te krijgen uit Tanganyika; maar ze zijn stuk voor stuk minder geschikt of niet geschikt voor beginners.
bv Lamprichthys is zeker geen makkelijke vis.

tanganyika is erg dankbaar in de vorm van 'bijvissen'; alleen West Afrika en Zuid Amerika hebben nog meer bijvissen die te koopzijn in de hobby!

met wat zoekwerk zijn er zeker 7-8 soorten Synodontis, 3 andere meervalsoorten, n stuk of 4-5 alen, killi's, zalmen (!), een polypterus soort en nog t een en t ander te koop, die allemaalvoorkomen in Tanganyika.

Edmund Burke

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010, 15:02 

2 kopels holenbroeders, een school cyps, een groep syno's en een aal zou dus goed mogelijk moeten zijn.

Die polypterus uit tanganjika is ornatipinus toch? Dat is wel één van de grotere poly's, dus moeilijker te combineren, jammer genoeg.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010, 15:26 
Professionele misantroop

Polypterus ornatipinnis is inderdaad een grote vis
vorige week nog n volwassen ornatipinnis gezien, helemaal op kleur.....prachtig!

maar die was groot zat om volwassen Julidochromis of Neolamprologussen op te vreten!

aal niet doen; alleen als je veel ervaring hebt. alen zijn lastig en je moet ze meestal handmatig bijvoeren

in de bakmaat 2m kun je wel 3-4 soorten holenbroeders kwijt en dan cuyps en meervalletjes.

Edmund Burke

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]